Alışverişe bayram dopingi

AYLİN RANA AYDİN- Ramazan Bayramı’na sayılı günler kala alışverişler hızlanıyor. Bayram öncesi hediyelik çikolata, şeker, baklava gibi ürünlere talep yükselirken, satışların bayram yaklaştıkça daha da artması bekleniyor. Bayram için dökme şekerlerin kilogram fiyatı geçen yıl 37.90 liradan başlarken bu yıl 99.90 liradan müşteriye sunuluyor. Bu dönemde e-ticarette de alışverişler hızlanırken, yüzde 41’lik bir büyüme de öngörülüyor.

İstanbul Şekerci Pastacı, Helvacı, Tatlıcı ve Şekerli Mamüller Esnaf Odası Başkanı Aykut Şener, bayram satışlarının başladığını dile getirdi. Geçen yıla göre fiyatlarda yüzde 100’e varan artışların yaşandığını kaydeden Şener, “Yine de tüketiciye çok fazla bu durumu yansıtmamaya çalışıyoruz. Uygun fiyatlı ürünlerimiz de mevcut. Bu dönemde baklava ve börek siparişlerinde artış var” dedi. Şener, iyi bir şekerin kilogram fiyatının 150 liradan, iyi bir çikolatanın kilogram fiyatının ise 350 liradan başladığını söyledi.

Satışlar hızlanacak

Haftasonu ile birlikte şeker, çikolata satışlarının hızlanmasını beklediklerini ifade eden Şener, şöyle devam etti: “Ne kadar mücadele etmeye çalışsak da hâlâ markasız açıkta satılan şeker, çikolatalar bulunuyor. Bunlara tüketicilerimizin de dikkat etmesi gerekiyor. En azından bir baklavanın 150 liradan başlaması gerekiyor. Bazen açıkta 60-70 liraya baklava satıldığını görüyoruz. Böyle düşük fiyata baklava satılması mümkün değil. Güvensiz, hileli ürünler kullanılabilir. Tüketiciler her zaman odamızı arayıp güvensiz olduğunu düşündükleri ürünler konusunda şikayette de bulunabilir.”

Baklava siparişi

Baklava ve Tatlı Üreticileri Derneği (BAKTAD) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Yıldırım, bayram için siparişlerin birkaç güne kadar hızlanacağını söyledi. Fiyatların geçen yıla göre enflasyon düzeyinde arttığını kaydeden Yıldırım, “Bu nedenle baklavaya bir miktar zam geldi. Geçen yıla göre baklava fiyatları yüzde 70-80 arttı. Maalesef deprem nedeniyle de işlerimiz bir miktar düştü” dedi. Günlük baklava üretiminin bin 250 ton olduğunu aktaran Yıldırım, “Ramazan ayında üretimimiz 1.5 kat artış gösteriyor. Bayramda da baklava üretiminde üç kat artış oluyor. Tüketiciler en çok fıstıklı ve cevizli baklava satın alıyor. Bir de şöbiyet, midye baklava ve soğuk baklava da çok fazla tercih ediliyor” dedi.

Tüketicilere uyarı

Tüketicileri güvendikleri ve bildikleri firmalardan baklava alışverişi yapmaları konusunda uyaran Yıldırım, şöyle konuştu: “Tüketiciler 150-200 liranın altındaki baklavaları tercih etmesinler. Öncelikle iyi bir baklavanın şerbeti akmaz, iyi baklavanın şerbeti kararında verilir. Siz de baklava tüketirken anlarsınız iyi olduğunu çünkü iyi bir baklava yediğinizde midenizde herhangi bir yanma ya da ağrı hissetmezsiniz. İyi bir baklava olmazsa bir dilimden fazla yiyemezsiniz, tat alamazsınız. Bir kilo ucuz baklava alacağınıza yarım kilo kaliteli baklava alın. Baklava bizim coğrafi tescilli ürünümüz. Pek çok kişi gastronomi turizmi adı altında uzaklardan baklavalarımızı yiyebilmek için geliyor, bu da bizim için bir fırsat. Aynı zamanda ülkemize katma değer sağlıyor.”

Ulaşımda bayram zammı

Hem okulların ara tatili hem de bayram birleşince tatil hazırlıkları da başladı. Birçok kişinin bayram tatilini tüm haftaya yayması otobüs, uçak biletlerine de ilgiyi artırdı. Otobüs bilet fiyatlarında geçen haftaya göre yüzde 50’yi aşkın artış olduğu gözlemlendi. Uçak bileti fiyatlarında da bir artış söz konusu. Belirli güzergahların uçak bileti fiyatları incelendiğinde yine de uçak biletlerindeki zam oranının otobüs biletlerindeki oranın altında kaldığı görülüyor.

E-ticarette %41 büyüme bekleniyor

IdeaSoft CEO’su Seyhun Özkara, Ramazan ayı ve yaklaşan bayram döneminin etkisiyle online alışverişte bir büyüme olduğunu belirterek, “Bayram öncesi alışverişini her geçen yıl artan oranlarda internete taşıyan tüketiciler, artık günlük ihtiyaçlarını da online olarak almayı tercih ediyor. Verileri incelediğimizde şubat ayına göre mart ayı ve ardından gelen bayram dönemiyle birlikte ortalama yüzde 41’lik bir büyüme görmeyi öngörüyoruz” dedi. Bayram döneminde öncelikli olarak gıda sektöründe bir artış yaşandığını kaydeden Özkara, “Bunu pastaneler, özel hediyelik eşyalar, özel üretim çikolatalar, kadın-erkek-çocuk giyim, ayakkabı, çanta, aksesuar gibi ihtiyaçlar takip ediyor” diye konuştu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir